Sex och insikt

När jag tänker tillbaka på det år som jag och Regna varit poly och vad
det har gett oss så är det nog inte mest av det som vi förväntade oss.
Förväntningarna vi hade var nog mycket kring sex. Att uppleva andra
människor genom sex och att uppleva en spänning i att ha sex med nya
personer. Det första vi insåg var nog hur mycket känslorna följer med.
Har man sex eller bara hånglar med en person så blir man lätt engagerad i den personen. Detta kändes väl för oss ganska oproblematiskt. De känslor vi
kände upplevde vi som mer kompletterande än hotande gentemot vårt eget
förhållande.

Snart började jag fundera över att ragga. Jag som levt större delen av
mitt sexuellt aktiva liv i fasta förhållanden hade ingen aning om hur
man gör. Jag insåg att för att heteroragga så behöver man veta saker om
sin könsroll som jag länge ignorerat. För varje heterotjej som jag haft
möjligheten att fråga vad de egentligen är ute efter hos en kille så har
jag blivit förvånad över hur mycket den gamla manliga könsrollen
fortfarande spelar in. Intelligent och snäll med humor kanske
heterotjejer kryssar i när de beskriver vem de vill leva med men när det
gäller vad man tänder på så är ju inte det samma sak.

Detta fick mig att börja fundera på hur jag förhåller mig till mitt kön
och min sexualitet. Jag försökte se tillbaka på mig själv och vem jag
varit gentemot några olika personer som jag haft nån form av flört med.
Vilka sidor av mig hade de fått se och hur kan det ha påverkat hur det
gick? Sen funderade jag på hur mycket av den manliga könsrollen som jag
kan acceptera tillräckligt mycket för att kunna utnyttja.

En utekväll för inte så länge sen så bestämde jag mig för att testa att
vara för mig själv. Tanken var att det är omöjligt att få ragg om man iglar sig
fast vid ett kompisgäng. Det här var en stor grej för mig som inte
känner mig särskilt hemma på uteställen och lätt kan känna mig
övergiven. Men jag tog mig i kragen och gick själv ut på dansgolvet. Nu
var det här ett sånt ställe där jag stöter på folk jag känner med jämna
mellanrum men när jag gjorde det så stannade jag bara ett tag och gick
sen vidare. För att klara det här så insåg jag snabbt att jag inte kunde
gå och bara spana efter tjejer att dansa med. Om jag ville utstråla
tillgänglighet och självsäkerhet så måste jag dansa för dansandets skull.

Här nånstans började hela tankekedjan glida lite från ämnet och handla
mindre om ragg och mer om hur jag förhåller mig till mig själv. Vad jag
lärde mig den kvällen handlade mer om hur jag kan uppskatta en kväll på
krogen än hur jag eventuellt kan få hångla.

Och där ligger lite poängen. Av erfarenheterna som polylivet gett mig
det här året så rankar jag nog såna självinsikter högst. Efter den så
kommer nog allt jag tagit hem till mitt förhållande med Regna. Först
efter det kommer nog de faktiska ragg jag haft och vad jag fått ut av
dem. Trots att en del av dem varit fantastiska.

Florian

2 kommentarer

Filed under Uncategorized

2 responses to “Sex och insikt

  1. EC

    Klockrent, Florian. Jag känner igen mig till punkt och pricka.

  2. S.

    Det är nog så att vi är rätt fast i de gamla dammiga könsrollerna, ja. Många förknippar dessutom sexighet med att ”känna sig” som sitt kön och den gamla devisen att vi ska vara ”olika” kommer upp: mjukt tillsammans med hårt är godtyckligt det bästa även om vi inte ens vet vad det är.
    Själv är jag väldigt irriterad på att jag har så svårt att tända på män som är kortare än jag, trots att jag har träffat många mysiga sådana. Vad gäller kvinnor är det inte samma sak, även om jag där också söker mig till nån som är starkare och tryggare (tänker att längden, bl a är en symbol för detta).

    Men bortsett från de knäppa och tråkiga könsrollerna så tror jag att de flesta människor också tänder på en uppskattande blick och varm, vänlig närkontakt!

Kommentera

