”Har flera partners” = vill ha sex med vem som helst – alltid.

Jag har precis skaffat ett konto på QX.
I min profil står bland mycket annat ”Har flera partners” som civilstatus. ”Har flera partners” verkar passa bäst som civilstatus just nu även om det inte är så självklart. Jag är inte traditionellt ”ihop” med någon/några men jag anser mig inte heller vara singel eftersom jag har långvariga både romantiska och sexuella relationer.

Att ”ha flera partners” är för mig heller inget självändamål. Det är inget självändamål att sprida min romantiska och sexuella kärlek till flera. Men jag vill inte bli hindrad från att göra det om det faller sig så. Och jag vill kunna tillåta och uppskatta att dem jag älskar eller tänder på gör det. Jag tycker inte alltid att det är så lätt men jag tycker å andra sidan inte heller alls att mono-förhållanden är lättare.
Att jag lever poly betyder inte att jag ”inte vill binda mig”. Det vill jag visst. Jag vill vara nära, intim och höra ihop.
Att jag lever poly betyder inte heller att jag automatiskt vill ha sex med ALLA och ALLTID.

Det kanske låter självklart… men det är det visst inte för alla.

Jag läste ett foruminlägg på ett forum och citerar rakt av vad hon skrev där för jag tycker att det stämmer så bra:

Jag börjar verkligen tröttna på allmänhetens syn på polygama människors sexliv. På alla möjliga communitys tror alla att jag söker sex eftersom jag har skrivit att jag är poly och när jag vänligt avvisar sexinviter blir männen (för det är uteslutande män som kommer med dessa förslag) förvånade och säger ”Ja men du är ju poly?” som om detta automatiskt betyder att jag vill ha sex med varenda person jag kommer i kontakt med. Detta trots att jag UTTRYCKLIGEN har skrivit i min presentation att jag inte söker sex.

Och för att illustrera varför jag känner igen mig i det där så följer här ett både ineffektivt och mysko nätraggningsförsök som jag var med om på just QX:
Bakrundsinfo:
I hans profil står inget annat än att han är en kille på 38 bosatt i Gävle. Profilbilden är hans bakhuvud och i galleriet är hans kuk. Ganska anonymt med andra ord. Vi har aldrig växlat ett ord innan den här konversationen:

HAN: Vad Gör du torsdag eller fredag ? Jag passerar stockholm med Bil då

JAG: Stockholm är fullt av anonyma män med kukar så jag förstår inte riktigt… exakt varför skickar du ut detta ”passa-på-att-träffa-en-totalt-anonym-man-från-Gävle”- erbjudande till någon du inte känner och inte har försökt få kontakt med på något vettigt sätt? Varför skulle ett möte vara av intresse för mig bara för att du passerar med Bil?

HAN: för att du har flera partners !
sen beror det på dej om du skulle våga ?

ingen behöver veta något

JAG: Kan du förklara logiken ”hon har flera partners” = därför är hon automatiskt intresserad av mig bara för att jag åker igenom Stockholm? Om jag var du skulle jag läsa ”hon har flera partners” = därför är hon antagligen både ganska tillfredsställd och upptagen, så det krävs nog någon annan motivering än att jag kör förbi i en Bil för att hon ska bli intresserad.

När jag visade det här konversationen fick jag den roliga kommentaren att jag förstås borde skrivit Har flera partners varav mins en har bil för att genomresande män med bil ska förstå. Jag fick också kommentaren att det alltid är lika roligt att läsa andra kloka personers intelligenta avsnoppande svar på idiotiska frågor.
Men jag är egentligen långt ifrån stolt över att skriva såna där avsnoppande svar. Det är som att skjuta i öppet mål… eller kanske rakt på någon som inte kan försvara sig. Någon som oftast ändå inte lär sig något av den smällen, förutom att i värsta fall känna ilska mot dem som skjuter på dem. Men jag blir frustrerad/irriterad och skämmigast nog: föraktfull. Och då slinker det ut.

Det finns enligt mig en konstruktivitet-skala här. Där 1 är det mest konstruktiva och sedan i fallande ordning:

1. Svara vänligt och förklara hur det är utan pikar eller underton av att ”du är ju pantad”.

2. Låta bli att svara.

3. Svara avsnoppande som jag gjorde med ”du är ju pantad” mellan raderna.

Nr 3 kommer längst ner på konstruktivitet-skalan enligt mig men den är spontant den mest lockande. Så jag lever tyvärr inte alltid som jag lär… Men jag jobbar på att komma upp till nr. 1 då jag inte vill använda mig av nr. 2.

/Elin

6 kommentarer

Filed under Uncategorized

6 responses to “”Har flera partners” = vill ha sex med vem som helst – alltid.

  1. Flisa

    Men det här är inte nån poly-problematik. Jag har varit medlem på otaliga communitys, av olika anledningar och med olika presentationer och var jag än är får jag mängder av såna här mail.

    Kan det vara så att detta, för oss oförklarliga fenomen är en outforskad fetisch?

  2. Elin

    Mängden raggmail är inte en poly-problematik. Och det har jag nog inte velat påstå heller. Sådana mail kommer mycket riktigt helt oavsett vad man skriver i sin profil.

    Det jag ville belysa här är ett visst resonemang: Hur ”flera partners” i sig används som en Motivering för sexuell kontakt.

    – Ska vi ha sex?
    – Tja… jag känner ju inte dig. Varför tror du att jag vill ha sex med dig då?
    – Du har ju flera partners!

    Jag har flera vänner också men har aldrig hört motiveringen:
    – Ska vi ta en fika?
    – Tja.. jag känner ju inte dig. Varför tycker du att vi ska ta en fika då?
    – Du har ju flera vänner!

  3. Flisa

    Jag förstod att du menade så. Min poäng var att communitys är överbefolkade av personer (oftast män) som raggar hämningslöst på alla de kommer i kontakt med. När du ber om en förklaring får du den om flera partners, andra får andra förklaringar.

    Jag menar att denna typ av ”raggning” är ett fenomen i sig.

    • Elin

      Ja… Konstiga svar på frågor kan man få oavsett om man signalerar poly eller inte. Men återigen: Det jag pratar om är det OLOGISKA men ändå VANLIGA i att folk MOTIVERAR sin raggning med just ”flera partners” då de blir ombedda att motivera. Jag tror inte att det är en slump att det händer oftare än att folk svarar ”Men du kommer ju från Norrland!”

      Om det inte står ”flera partners” på min sida blir svaren på frågan annorlunda.

      Frågan
      ”Varför skulle jag vara intresserad?”
      kan tex få svaret
      ”Jag tycker att du verkar intressant”.
      Vilket egentligen inte är svaret på frågan utan snarare en motivering till varför HAN vill träffa mig.
      Eller så kan jag få svaret:
      – Jag har en stor kuk.
      Vilket faktiskt är en motivering till varför han tycker att jag bör vara intresserad.

      Däremot får jag inte motsvarande långsökta motiveringar utifrån vad som helst på min sida om det inte står något om flera partners. Han skulle tex inte svara
      ”Du kommer ju från Norrland!” för han har antagligen inte uppfattningen att mitt norrländska ursprung har något med hans chanser att göra. Däremot verkar ”har flera partners” indikerar något sådant.

  4. hhh

    Heej, jag vill ha sex med dig , jag är 13 och bor i uppsala, mejla eller adda msn: hejhej-1@live.se

  5. Vad är problemet med nummer 2 egentligen?

Kommentera

