Intima relationer Fördjupning 500p

Jag ska inte påstå att det är lätt att vara poly. Tvåsamma vänner till mig har sagt saker som ”varför skulle jag vilja ha flera partners, det är väl tillräckligt komplicerat med en?”. Även polyvänner har uttryckt saker som ”istället för ett problem har man fem”. Relationer kan vara riktigt knepiga. Anledningen till att jag vågade ge mig in i flersamhet var nog ändå för att min och Florians relation är väldigt oknepig. Vi har haft få problem under våra år och Florian är extremt osvartsjuk, rationell och klok. Enkel att leva med helt enkelt. Så därför kände jag, eller vi, att vi var beredda att levla, att  gå upp en nivå i svårighetsgrad i Intima Relationer.

Att involvera sig med andra människor, att dejta, flirta, bli förälskad, inleda relationer, bli sviken, att svika och allt annat som intima relationer med människor innebär, tar väldigt mycket energi.  Jag tycker om att kunna gå och tänka på det senaste ligget, vilka raggningsprojekt jag har, hur jag vill leda vissa relationer vidare osv. Det kan lätta upp vardagen och ge mig självförtroende. Men ibland är jag nästan lättad när helgen är över och man kan koncentrera sig på lite ”enkla” saker som jobbet. Nya intryck kan behöva tid att smältas och har jag varit med om mycket nya saker, träffat mycket nya människor, haft flera intima projekt mm så kan jag behöva mycket tid emellan där det är lite tråkigt, händelselöst och helt raggningsfritt också. Men som om det inte vore nog energikrävande med mina egna känslor för andra så har jag dessutom Florians relationer och ragg att förhålla mig till. Vad vill han med sina relationer och hur känner jag inför det?  Och hur ser vi samtidigt till att vi inte glömmer bort att  underhålla vår primärrelation i allt det här? Ibland blir det nästan för mycket.

Och umgås man mycket i polykretsar har intrigerna och komplikationerna en förmåga att hopa sig. Killen som svek dig och dumpade dig dyker plötsligt upp på varenda fest som du går på. Och han raggar nu på dina vänner. Eller du och din vän har plötsligt ställt in siktet på samma mål, den ena har tur och den andra får surt se på. Efter ett tag har alla legat med alla och så länge alla är glada gör ju inte det nånting. Det var ju det här jag ville. Nu är jag mitt i smeten av alla intriger. Det var väl intriger och spänning jag var ute efter? Jo, till viss del och nog visste jag väl att de sura bitarna ingick i konceptet.

Det sköna i det här är i alla fall att jag aldrig kommer ner på noll. Blir jag dumpad får jag tröst och kärlek från den bästa. Men det kan vara bra att ha en kompiskrets där de flesta är mono. För ibland kan jag behöva lite paus från intrigerna och få känna att jag bara har en enda okomplicerad relation.

Regna

3 kommentarer

Filed under Uncategorized

3 responses to “Intima relationer Fördjupning 500p

  1. Splediferous

    Det är det här, och en sak till, som jag tänker på när polyism kommer på tapeten. Jag känner att min energi, min tid och på sätt och vis min lust är begränsad och följaktligen dyrbar. Jag vill lägga energin på mig och min partner i första hand för att vår relation är den jag är mest rädd om, den jag inte kan förlora eller förstöra. Jag har ingen önskan om mer intriger, mer spänning, mer människor. Vampyren Svartsjuka har jag ägnat några år åt att försöka mota ut ur mitt hem, hen står nu ute i hallen och är klart hanterbar men jag önskar att jag aldrig råkat släppa in henom (?).
    Det andra jag tänker på angående poly (som snarare är det första) är att jag inte vill ha en intim relation/ligga med någon annan än min partner. Jag har träffat attraktiva människor när jag varit i en relation, jag bor inte i en grotta, men jag har aldrig velat ta i dem. Attraktionsgraden har varit långt ifrån sån styrka och följderna skulle kunna bli att jag förlorar min relation. Främst för att jag brutit mot vår trohetsöverenskommelse som sådan, något som skulle krossa mig och säkert brutalt såra min partner, men även för att jag själv kanske skulle få för mig att jag hittat någonting bättre än det jag redan har. En illusion jag förstår kan dyka upp i jämförelsen gammalt och känt mot nytt och spännande. Även när det det gamla och kända är det bästa som någonsin hänt och kommer att hända en.
    Jag känner inte att jag som monomänniska följer normen för normföljandets skull, men det säger kanske alla. Hursomhelst så har jag gått på tillräckligt många törnar i mitt liv för att ha format en hyggligt välgrundad uppfattning om vad som gör att jag mår bra, fungerar och frodas. Jag skulle inte levla ens om jag tyckte att det verkade spännande, min lilla ospännande värld är den jag frodas i. Och jag gillar att helgerna är de mest okomplicerade dagarna i mitt liv!

  2. Tack för fina, intressanta tankar!
    Jo, man ska självklart inte bryta mot överenskommelser med sin partner, varken man är poly eller mono. Otrohet tycker jag är förkastligt, som jag skrev i föregående inlägg. Att vara poly är verkligen inget som passar alla, men jag tror det är bra, som du, att ta sina beslut medvetet istället för att bara flyta med i normen för att man inte känner till något annat (eller för att det kostar för mycket socialt att bryta mot normen). Angående risken att förlora sin primärpartner eller att man hittar något bättre tänker jag så här: Grundtanken med polyamori är ju att man kan älska flera människor samtidigt och ha flera relationer parallellt. MEN – dygnets och veckans timmar är begränsade. Och de flesta har försörjning att sköta också. Så den risk jag skulle kunna se med flera partners är att det finns ett tak för hur många man kan ha. Och när det nås måste man väl rensa och välja att prioritera de viktigaste. Men det största hotet skulle väl vara om jag ville byta ut min primär och bo och leva tillsammans med någon annan. Det känns som en väldigt avlägsen risk just nu, men jag antar att det är ett hot som eventuellt skulle kunna komma närmare om man tillåts ha intima relationer med andra än, som poly, än om man inte har det.
    Regna

  3. EM

    Jag fick lite intressanta tankar vid den ovan uttrycka id’en att ”aldrig komma ner till noll” eftersom man har flera romantiska engagemang. Min livsfilosofi har nog snarare varit att jag vill ha den känslan av att aldrig vara ”noll” eller ens ”halv” utan en romantisk partner (eller flera). Hittar man balans och lycka i sig själv tror jag inte att det blir lika lätt att använda relationer (en eller flera) som skydd mot ensamhet. Man kan istället se alla fungerande relationer och speciellt sex och romantik som en trevlig bonus i livet. Kul att det funkar, när det funkar. Men inget att vara beroende av.

    En annan dimension av detta att utvecklas och dessutom njuta av relationskomplikationer. Sant. Mycket utvecklande. Och nog tappar man ett antal viktiga dimensioner om man bara interagerar intimt med en person eller ingen. (Jag tror i alla fall att man vinner mer än man förlorar av att ha en hygglig, om än begränsad, andel intima relationer att hantera i livet.) Var man hittar den gränsen och balansen beror nog mycket på eq och social kompetens, självinsikt. (Vissa fokuserar all sin kraft kring en person utan att hitta genuin trygghet, glädje och utveckling tillsammans, andra kan ha mycket av detta med många romantiska relationer eller inga. Interaktionen handlar ju om mycket mycket annat än sex.) Men minst lika viktigt tycker jag det blir för balansens utseende, och hur man vill disponera sin tid, hur mycket man brinner för andra saker i livet och världen än sex och romantik.

    Man kan ju leva ett fullständigt rikt och meningsfullt liv helt utan sex och romantik också! Det handlar om preferenser och kapaciteter. Fantasi, kunskap, insikt. Osv. Just av den anledningen ser jag anledning att lyfta fram och integrera flersamhet i svensk lagstiftning/samlevnadsbalk och bidra till allmän tolerans gentemot hela registret av relationsalternativ, noll till hundra. Att vara poly betyder ju inte att vilja alla skaffar sig multipla relationer, bara att alla skall respekteras lika mycket oavsett om de hittar lyckan i noll, en, tre eller femton romantiska/sexuella relationer.

Kommentera

